“Pentru
a îmbrăca din nou Biserica sa cu frumuseţea fecioriei, el a împodobit-o pe
Scolastica cu podoabele inocenţei şi ţie ţi-a făcut-o mai plăcută prin
admirabila simplitate a porumbiţei. Soră a gloriosului părinte sfânt Benedict,
lui i-a fost asociată şi în sfinţenie, şi, sub îndrumarea lui, căutându-te pe
tine mai presus de orice lucru, a produs roade îmbelşugate de har şi a meritat
să se bucure veşnic de iubirea ta.” (din Prefaţa Suplimentului Monastic la Misalul Roman, 1980, 153)
Biserica ne propune azi, 10
februarie, ca model de viaţă şi spiritualitate figura sfintei Scolastica, sora
sfântului Benedict, întemeietorul vieţii monahale în Occident şi patron al
Europei. Prea multe date despre ea nu avem, fiind un personaj învăluit în
mister, una din multele sfinte ascunse din istoria Bisericii. Singurul izvor
istoric despre viaţa sfintei Scolastica sunt capitolele 33 şi 34 din cartea a
doua a “Dialogurilor” sfântului Grigore cel Mare (540-604). Amănuntele,
legendare, care au fost adăugate ulterior, nu reuşesc să aducă prea multe
noutăţi la imaginea simpla şi impresionantă a sfintei. Chiar sfântul Grigore
cel Mare nu şi-a propus să redea o biografie a ei, doar o aminteşte în legătură
cu descrierea profilului interior al părintelui
monahismului occidental. A vorbi de Sfânta Scolastica devine astfel un
nou mod de a exalta figura sfântului Benedict, căruia ea i-a fost prima discipolă,
cea mai ilustră şi sub a cărui îndrumare a ajuns la o viaţă spirituală intensă
şi de o bogăţie multifaţetată. Deşi mulţi sunt tentaţi să o considere
fondatoare a ramurii feminine a Ordinului Benedictin, nu o putem numi astfel, ci
mai degrabă ea apare ca un strălucit reflex al sfinţeniei lui Benedict.
Anul naşterii celor doi sfinţi
pare să fie acelaşi: 480. Se presupune că Benedict şi Scolastica erau gemeni,
şi chiar dacă nu au fost gemeni din punct de vedere biologic, cu siguranţă în
viaţa lor spirituală au pornit şi au mers împreună până la moarte. Au murit
amândoi în anul 547, la o diferenţă de 40 de zile. Scolastica s-a consfinţit
lui Dumnezeu din tinereţe şi l-a urmat pe fratele ei la Subiaco şi la Monte-Cassino unde
s-a stabilit într-o mănăstire. Dar, deşi era atât de aproape, Benedict cobora
numai o singură dată pe an pentru a se întâlni cu sora lui. De aceea, ne putem
uşor închipui ce mult îşi dorea Scolastica să fie cât mai îndelungată această
vizită anuală. Benedict însă ţinea cu orice preţ să respecte regula care-i
interzicea să înnopteze în afara zidurilor mănăstirii. Cu prilejul ultimei
întâlniri, probabil în prima joi din Postul Mare al anului 547, Dumnezeu a
arătat totuşi că iubirea afectuoasă
dintre cei doi fraţi îi era mai plăcută decât fidelitatea riguroasă faţă
de Regula de viaţă pe care Benedict şi-o alesese singur. De aici deducem că dincolo
de legi şi reguli emise pentru a ne ajuta să-l căutăm şi să-l urmăm pe Domnul
conform voinţei Sale, nu există cale mai sigură decât cea a unei carităţi arzătoare
şi sincere.
În zadar s-a rugat Scolastica de
fratele ei să rămână cu ea toată noaptea, până la ziuă, pentru a continua convorbirea
despre bunurile cereşti, cum ne relatează sfântul Grigore cel Mare. Când
Benedict o dojeneşte sever pentru dorinţa ei contrară obligaţiilor lui,
Scolastica îşi ia capul în mâini şi se reculege în rugăciune. “Şi a avut mai
multă trecere la Dumnezeu
pentru că a avut mai multă iubire” comentează sfântul Grigore. Ploaia
torenţială şi tunetele l-au oprit pe Benedict să se mai întoarcă la mănăstire,
lucru pentru care a învinuit-o pe sfânta Scolastica. Drept răspuns, ea îi spune:”
Iată, te-am rugat, dar tu nu ai voit să mă asculţi, l-am rugat pe Domnul şi El
m-a ascultat. Acum, dacă poţi, întoarce-te la mănăstire.” Ca urmare a celor
petrecute, sfânta Scolastica este invocată împotriva fulgerelor şi pentru a dobândi
ploaie bună şi curată. La trei zile după acea prelungită convorbire, pe când
sfântul Benedict se afla în rugăciune, a văzut sufletul surorii sale zburând spre
cer sub forma unei porumbiţe. După patruzeci de zile avea să meargă şi el pe
acelaşi drum, pentru ca împreună să trăiască bucuria din ceruri.
După această scurtă trecere în
revistă a profilului său biografic, ne putem întreba, pe bună dreptate, ce
mesaj ne adresează această mare sfântă benedictină, aparent pierdută în negura
vremurilor?
Ralph Waldo Emerson, cunoscut
filozof şi scriitor american afirma că “marile genii au biografiile cele mai
scurte”. Cu adevărat, măreţia spirituală a unui sfânt nu se măsoară după
abundenţa datelor biografice şi nici după numărul minunilor săvârşite în viaţă
ci depinde de perfecţiunea cu care a practicat virtuţile creştine, îndeosebi cea
a carităţii care întăreşte şi fructifică şi celelalte virtuţi. În cazul sfintei
Scolastica, un singur miracol, cel al ploii miraculoase, dar dincolo de acesta
putem întrezări perfecţiunea spirituală ce izvora din profunda ei viaţă interioară
animată de o iubire intensă, constantă şi fidelă faţă de voinţa Domnului şi
faţă de aproapele.
Sfinţii au încercat mereu să
trăiască ascunşi, departe de ochii lumii, nu din dispreţ faţă de aceasta ci
dintr-o prea mare iubire faţă de cei rămaşi în lume pentru care mijlocesc cu
rugăciuni, jertfe şi sacrificii. Au lăsat Domnului grija de a scoate la iveală,
la timpul şi în modul dorite de El, faptele lor bune şi meritorii. Scolastica a
ales de mică să trăiască o viaţă ascunsă cu Cristos în Dumnezeu, meditând şi
trăind intens Cuvântul lui Dumnezeu. O putem numi precursoare a sfântului
Benedict, care cu rugăciunea ei fervoroasă şi cu oferta sacrificiilor zilnice
l-a ajutat şi a pregătit terenul pentru naşterea şi apariţia Ordinului
Benedictin. Don Guglielmo Salvi, benedictin de la Subiaco, în cartea
“Sfântul Benedict, Părinte al Europei” (Subiaco, 1948) scrie: “Providenţa pune
adesea alături de mari sfinţi figure feminine pentru a-i inspira sau a-i ajuta
în opere în care nu este de ajuns doar contribuţia lor şi pentru a ne aminti că
bărbatul şi femeia sunt chemaţi la reciprocitatea care constituie baza unei
îmbogăţiri mutuale chiar şi în întruparea celor mai mari carisme. Astfel,
alături de un sfânt Vasile o întălnim pe Macrina, sora sa, alături de sfântul
Ambrozie pe Marcellina, alături de sfântul Augustin pe Monica iar în timpuri
mai recente alături de un sfânt Francisc pe Clara iar alături de sfântul
Francisc de Sales pe Ioana Francisca de Chantal. Sfântului Benedict, Dumnezeu
i-a dat ca însoţitoare feciorelnică pe sora sa după trup, ridicând-o la înălţimea
lui spirituală.
Sfânta Scolastica era o sfântă
autentică deoarece era foarte umană. Ştia să surâdă şi chiar să şi glumească cu
delicateţe după cum reiese din replica: “Iată, te-am rugat, dar tu nu ai voit
să mă asculţi, l-am rugat pe Domnul şi El m-a ascultat. Acum, dacă poţi,
întoarce-te la mănăstire.” “Cine îl caută cu adevărat pe Dumnezeu, caută
bucuria şi găsind-o, o răspândeşte din preaplinul inimii. Sfânta Scolastica ne
este model şi pentru atitudinea ce trebuie să o avem în faţa morţii ce nu trebuie văzută ca o
distrugere dar ca o reînnoire, nu ca o înfrângere dar ca o victorie, nu ca o tristeţe
dar ca o sărbătoare, o transfigurare şi început al unei vieţi mai bogate şi mai
fericite.
Sfinţii sunt un mare dar al
Domnului pentru întreaga Biserică şi pentru omenire, campioni ai virtuţii şi
modele de imitat. Ne amintesc că toţi suntem chemaţi la sfinţenie, că sfinţenia
nu este un lux ci o necesitate intrinsecă nouă ca şi copii ai lui Dumnezeu.
Cunoaşterea vieţii şi spiritualităţii lor generează dorinţa vie de a-i imita şi
de a le practica virtuţile. Exemplul sfintei Scolastica să ne dea curajul şi
generozitatea necesare de a-l urma pe Cristos într-o dăruire totală, cu o inimă
pură şi simplă, în fidelitatea umilă a unei iubiri coerente şi convinse faţă de
Cristos căruia nimic să nu-i preferăm în timp şi în veşnicie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu