Sfântul Benedict a aruncat sămânţa pentru o transformare socială şi culturală
Astfel monahismul a construit Europa
De Timothy Verdon
În mod normal marile biserici - bazilicile romane, catedralele diecezane şi
cele mai importante sanctuare - sunt expresii universale ale vieţii poporului
lui Dumnezeu, accesibile tuturor. Însă creştinismul a valorizat şi forme de
viaţă călugărească la care nu toţi sunt chemaţi, ştiind că "avem daruri
diferite după harul dăruit fiecăruia dintre noi" (Rom 12,6). Astfel
între secolele III-IV a fost primită voinţa unora de a duce o viaţă creştină
mai austeră, în prelungire ideală a perioadei eroice a martirilor, încheiată cu
edictul din Milano din anul 312. Mai întâi în Egipt, apoi în Italia şi în sudul
Franţei, eremiţi singuri, grupuri de eremiţi şi comunităţi unite în jurul unui
părinte spiritual, au definit treptat stilul unei existenţe focalizate numai pe
Dumnezeu, ale cărei componente principale erau rugăciunea, studiul şi munca
agricolă sau artizanală.
Se naşte monahismul creştin şi cu el un nou tip de
arhitectură ecleziastică, mănăstirea, compusă dintr-o biserică, din locuinţe
pentru călugări şi din locuri funcţionale pentru viaţa comunitară. Şi în
aceleaşi secole în care cetăţile din imperiul antic se depopulează datorită
înaintării populaţiilor nomade care proveneau din Europa de sud şi din Persia,
în deşert sunt întemeiate adevărate citadele monastice: centre nu numai
spirituale ci şi intelectuale şi artistice care păstrau şi elaborau în sens creştin
ceea ce rămăsese din cultura clasică.
De importanţă fundamentală în acest proces a fost
contribuţia Italiei, unde a văzut lumina în jurul anului 480 omul pe care
Biserica îl consideră patron al Europei, sfântul Benedict de Norcia. Autor al Regula
monachorum - care în evul mediu timpuriu era cel mai răspândit cod de
comportamente călugăreşti după Evanghelie - Benedict nu numai că a întemeiat
numeroase mănăstiri, ci a pus şi temeliile unui sistem social şi cultural
destinat să plăsmuiască identitatea creştină a unor populaţii întregi, mai ales
la ţară. De fapt, în timp ce în cetăţile din secolele IV-V existau deja
comunităţi creştine stabile, cu o istorie în urma lor şi un simţ al propriei
demnităţi, convertirea zonelor rurale era încă incompletă după două sute de
ani.
Pentru a înţelege rolul monahismului în peninsulă este
important să vedem condiţiile din Italia creştină în perioada lui Benedict şi
în secolele care au urmat. Devastările războiului dintre două popoare
invadatoare, bizantinii şi goţii (540-568), precum şi violenţa invadatorilor
longobarzi (568-650) şi prădările sarazinilor de-a lungul coastelor meridionale
şi occidentale (secolele IX-X), au lăsat amintirea dar nu şi realitatea Italiei
romane. S-a schimbat până şi reţeaua seculară de drumuri: coborând din nord pe
văile apeninice, longobarzii au creat noi linii de atac legate cu centrele lor
de putere din Lombardia. Noile căi longobarde permiteau trimişilor regali să se
mişte fără a intra în vastul teritoriu la est controlat de bizantini. În slujba
noii reţele de drumuri, regii longobarzi au întemeiat mănăstiri de-a lungul
noilor parcursuri trasate pentru armată şi pentru mesagerii regali, completând
astfel munca episcopilor locali care, între secolele V-VI, creaseră sisteme de
biserici şi colegii rurale înzestrate cu patrimonii de terenuri. După
convertirea la credinţa catolică a reginei Teodolind în secolul al VII-lea,
noua reţea de drumuri s-a orientat spre Roma şi a ajuns să formeze nucleul a
ceea ce ulterior va fi numită Via Romea sau Francigena, care în
multiplele sale parcursuri va constitui calea maestră a principilor,
negustorilor şi pelerinilor între secolele X-XIV. De-a lungul întregului
parcurs, anexate de abaţii "în regie" sau autonome, s-au născut xenodochia
şi "spitale" care au favorizat reluarea schimburilor culturale şi
comerciale. Jurnalele de călătorie al arhiepiscopului de Canterbury Sigeric, al
abatelui islandez Nikulas de Munkathvera, al regelui Filip August de Franţa ne
fac să intuim motivele pentru care, de exemplu, găsim reflexii de arhitectură
burgundă în Lombardia şi Toscana, germană la Molfetta, de Pisa la Siponto şi Troia.
Cucerirea regatului longobard de către Carol cel Mare,
sigilată cu câştigarea oraşului Pavia în 773-774, va întări orientarea
monastică a dezvoltării religioase în secolele IX-XII în Italia de sud şi
centrală precum şi în întregul imperiu încredinţat regelui francilor de către
Papa Leon al III-lea în anul 800. Făcând abstracţie de atribuirea lui Carol cel
Mare personal a numeroase abaţii, rămâne adevărat că organizarea administrativă
a Sacrului Imperiu Roman favoriza expansiunea reţelei monastice: carolingienii
şi după ei ottonii s-au folosit de călugări în extinderea sistemului feudal
care se năştea pe care se baza puterea lor.
Mai ales cu răspândirea unei singure "reguli"
monastice, influenţa călugărilor asupra vieţii spirituale a Europei a devenit
determinantă. Echilibrul benedictin între rugăciune şi muncă a fost comunicat
feudatarilor imperiali cu terenuri vecine şi ţăranilor; în Italia tăcerea şi
laboriozitatea vieţii rurale îi transmite spiritul până la începutul secolului
al XX-lea.
Caracterul comunitar al monahismului benedictin a
favorizat apoi dezvoltarea caracteristicilor umane şi sociale precise în
populaţie. Ajutorul fratern, ospitalitatea acordată călătorilor, atenţia faţă
de săracii de orice tip sunt printre elementele din Regula sfântului Benedict
care în Italia precum şi în alte părţi s-au tradus şi în cultura populară.
În mod asemănător, laboratoria monastice au pus
bazele acelei "revoluţii industriale" care, împreună cu activitatea
bancară embrionară, începând din secolul al XIII-lea va face din unele cetăţi
lombarde şi toscane centre propulsoare de viaţă economică şi culturală la nivel
european.
În secolele din jurul anului 1000 predomina influenţa
mănăstirilor care în unele cazuri erau, de fapt, adevărate cetăţi. Abatele
islandez Niklaus, coborând în peninsulă pe la anul 1154, descrie
"Montakassin" (Montecassino) ca "o mare mănăstire cu o
fortificaţie în jurul ei, iar în interior zece biserici": era abaţia
reconstruită între anii 1066-1071 de abatele Desideriu, figură de însemnătate
eclezială şi politică singulară în perioada aceea. Din anul 1059 cardinal şi
vicar pontifical la mănăstirile din Italia de nord, Desideriu a lucrat pentru
a-i reconcilia pe Papi cu împăratul Henric al IV-lea (umilit de Grigore al
VII-lea la Canossa
în anul 1077), înrolând în acest scop principi normanzi ca Robert Guiscard,
duce de Apulia, cu care avea bune raporturi. Însă obiectivul său a rămas
reforma Bisericii promovată încă de la începutul secolului de călugări sfinţi
ca Ioan Gualbert şi Petru Damiani precum şi de Papii Victor al II-lea
(1055-1057), Ştefan al IX-lea (1057-1058), Nicolae al II-lea (1058-1061),
Alexandru al II-lea (1061-1073) şi Grigore al VII-lea (1073-1085).
(După L'Osservatore romano, 11-12 iulie 2011)
Sfântul
Benedict, patronul Europei
Până la reforma actuală a calendarului bisericesc,
comemorarea Sfântului Benedict se făcea în ziua de 21 martie, zi în care
Patriarhul monahismului apusean a încetat din viaţă, în anul 547 şi a fost apoi
înmormântat alături de sora lui, Scolastica, decedată cu patruzeci de zile mai
înainte, în mormântul de lângă mănăstirea de pe muntele Cassino, în sudul
Italiei. În anul 580, năvălitorii lombarzi au distrus mănăstirea. Peste mai
bine de o sută de ani, în 703, călugării benedictini de la Fleury-sur-Loire din
Franţa au răscolit ruinele vechiului aşezământ şi au descoperit trupul
Sfântului Benedict pe care l-au adus cu mare solemnitate în mănăstirea lor de
pe malul Loarei, în ziua de 11 iulie. De atunci, în multe regiuni, această zi a
fost aleasă pentru sărbătorirea Sfântului Benedict şi noul calendar a adoptat-o
acum pentru întreaga Biserică.
În anul 1964, Papa Paul VI l-a declarat pe
Sfântul Benedict patron principal al Europei, împlinind astfel un act de
meritată recunoştinţă faţă de Sfântul căruia Europa îi datorează multe dintre
valorile şi realităţile ei. Ordinul călugăresc benedictin este dintre cele mai
vechi în Europa. Câte manuscrise copiate şi transmise de-a lungul unor secole
întunecate în care doar o minoritate a populaţiei, esenţialmente formată din
clerici ştia carte…câte biserici, abaţii, bazilici ridicate în stil romanic şi
gotic…Câte câmpuri şi câte suflete, cultivate în duhul umilinţei, al dragostei,
al credinţei nestrămutate în Cristos…Câte meşteşuguri practicate cu proverbială
răbdare, transmise din generaţie în generaţie!
Cu patru ani înainte de naşterea Sfântului
Benedict, armatele năvălitoare ale herulilor sub conducerea lui Odoacru au
trecut prin foc şi sabie pământul Italiei, şi ucigând pe ultimul împărat roman
au închis definitiv capitolul stăpânirii Romei imperiale; supravieţuirea
culturii romane se va datora în cea mai mare măsură activităţii religioase şi
culturale a călugărilor din aşezămintele monahale. Şi Sfântul Benedict este
acela care a deschis capitolul glorios al monahismului occidental.
După cum ne informează cartea a II-a a
„Dialogurilor” a Sfântului Grigore cel Mare (540-604), Benedict s-a născut în
anul 480 la Nurcia
(Umbria-Italia), în familia patriciană Anicia. De tânăr a fost trimis la Roma să studieze retorica şi
filozofia, dar dezgustat de uşurătatea vieţii din oraş s-a retras în mica
localitate Affile şi şi-a continuat studiile, supunându-se unei aspre
discipline ascetice. Nemulţumit de
această singurătate relativă, pe când avea douăzeci de ani, s-a retras într-o
mică peşteră la Subiaco,
la sud de Roma. După trei ani de singurătate, rugăciune şi penitenţă, a fost
descoperit de păstorii din partea locului. Nenumăraţi credincioşi din
împrejurimi îl căutau pentru a-i cere sfat şi rugăciuni; chiar călugării
mănăstirii din Vicovaro l-au rugat să le fie conducător spiritual.
El a acceptat şi a început astfel opera de
restaurare a disciplinei mănăstireşti, dar unii dintre călugări s-au împotrivit
cu îndârjire şi au ajuns până acolo încât au încercat să îl omoare, punându-i
otravă în paharul cu băutură. Benedict i-a părăsit şi s-a retras în peştera lui
dragă. În jurul lui au început să se strângă grupuri de tineri dornici de o
viaţă spirituală deosebită. Pentru ei a întemeiat Sfântul Benedict douăsprezece
mănăstiri cu câte doisprezece fraţi, hotărâţi să urmeze normele trasate de
părintele lor spiritual. Pentru a evita şicanele unor persoane sus-puse, în
anul 529, Benedict împreună cu mulţi dintre tinerii ucenici s-au retras spre
sud, lângă oraşul Napoli, şi şi-au stabilit locuinţa pe o stâncă abruptă a
muntelui Cassino. Aici au dărâmat templele zeilor Apolo şi Jupiter, rămase
acolo din vechime, şi au clădit prima mănăstire închisă cu ziduri din patru
părţi, asemenea unei fortăreţe, dar deschisă pentru lumina ce vine de sus, ca
un mare rezervor care primeşte din cer ceva dătător de viaţă şi îl revarsă
asupra lumii întregi. Benedict adună o obşte în care patricieni şi sclavi,
romani şi barbari, oameni fără ştiinţă de carte şi erudiţi vor trăi cot la cot,
căutând pacea evanghelică.
Om practic şi clarvăzător, Benedict a
sintetizat legile de bază ale vieţii mănăstireşti, „Regula vitae monasticae”,
într-un motto dătător de energie: „Ora et labora”-„Roagă-te şi munceşte”; prin
aceasta, el a readus în viaţa şi ascetica creştină caracterul de contemplaţie
unită cu acţiunea, aşa cum decurge din spiritul şi din litera Evangheliei.
Adevăratul călugăr va trebui să fie, după cum se citeşte în capitolul al II-lea
din Regulă: ”nu orgolios, nu violent, nu mâncăcios, nu somnoros, nu leneş, nu
clevetitor, nu pârâtor…ci cast, blând, silitor, umil, ascultător”. Emblema
mănăstirii: crucea, cartea şi plugul, a devenit expresia modului nou de a
înţelege asceza creştină, prin rugăciune şi muncă, în vederea edificării
spirituale şi materiale a unei societăţi noi, pe ruinele lumii romane.
Înţelepciunea Sfântului Benedict este luată în considerare tradiţional prin
comentarea Regulii sale, care va deveni patrimoniu şi bun comun al Europei.
Începând din secolul al VII-lea, civilizaţia romanică, născută în mănăstirile
ce acopereau deja întreaga Europă, va găsi în Regula Benedictină cea mai bună
parte a inspiraţiei sale şi a interpretării concrete a Evangheliei, într-o
lucrare în care viaţa economică, cea liturgică, relaţională şi personală se
echilibrează prin ordine, simţul măsurii, respectarea persoanelor şi credinţa
concretă în Dumnezeu, „primul slujit”.
O viaţă trăită în strălucirea puternică a
adevărului, o viaţă aparte, clădită pe stâncă dar şi trăită la adăpostul
stâncii lui Dumnezeu atât la propriu cât şi la figurat…Sfântul Benedict: un
nume sfânt după cum sfântă este şi viaţa celui care l-a purtat. Tot sfântă
trebuie să fie şi viaţa celui care îl cunoaşte pe acest prieten al lui Dumnezeu
şi al nostru. El rămâne viu nu doar în puţinele persoane care îşi rânduiesc
viaţa după Regula sa ci şi în fiecare om, care prin luptele şi năzuinţele sale
profunde îi seamână.
De-a lungul veacurilor, din cuibul de pe Monte
Cassino vor porni stoluri de oameni căliţi în rugăciune şi muncă şi vor
deschide sute de aşezăminte asemănătoare pe întinsul întregii Europe, mai
târziu şi în celelalte continente, aşezăminte care în vremuri de grele
frământări au rămas focare vii de credinţă, cultură şi civilizaţie. Prin
ucenicii şi urmaşii săi, Sfântul Benedict intră în rândul marilor binefăcători
ai Europei, ai Bisericii şi ai omenirii.
La comunità monastica cresce nella fede
Cercare
Dio, unicamente, seguendo Cristo Gesi cù, è lo scopo supremo della vita monastica.
La monaca, per ottenerlo, si rinchiude nel chiostro, tra sorelle, per vivere
con esse sotto la guida dell’abbadessa che fa le veci di Cristo. E con esse
conduce vita di obbedienza, nella preghiera e nel lavoro. La fede sola ci fa
entrare nel chiostro e l’amore vi ci stabilisce. La fede è la prima
disposizione di chi vuol seguire Cristo, è il fondamento e la radice della
perfezione monastica, nonchè della cristiana. Per questo San Benedetto la
chiama “luce deifica” – “deificum lumen” (Prologo della S. Regola). Per fede la
monaca abbandona il mondo per unirsi a Gesù Cristo, perchè ha creduto alla Sua
parola: “Vieni, seguimi e sarai perfetto” (Mt 19,21).
Senza
la fede, vana sarebbe per noi la pretesa di camminare. Troppo difficile è il
cammino che ci deve portare a Dio se non abbiamo una fede viva. Solo la misura
della fede consente e rende facile l’ascesa. È la fede che prima di tutto ci
propone la mèta e che impedisce poi che noi la perdiamo di vista, la fede
illumina i nostri passi, dona forza perche noi corriamo. Se veramente Dio si fa
vivo e presente per me, non soltanto non pesa più quello che debbo fare per
Lui, ma mi diviene necessario perchè una fede vera non può essere oziosa.
Per
vivere, crescere e perseverare nella fede sino alla fine, dobbiamo nutrirla con
la Parola di
Dio, punto di riferimento quotidiano che ci plasma, ci guida, ci illumina, ci conforta,
ci sostiene e chiedere al Signore di accrescerla. Essa deve “operare per mezzo
della carità” (Gal 5,6), essere sostenuta dalla speranza e radicata nella fede
della Chiesa. La comunità monastica è il frutto della carità cristiana. Per
essa sola ci possiamo realizzare e arrivare ad una piena maturità. È un
privilegio vivere in comunità e per mezzo di essa. San Benedetto ha coscienza
del valore creatore ed educatore della comunità. Il sistema dell’opera della
santificazione del monaco è basato sulla vita comune. Per essa egli s’integra
nella preghiera, nel lavoro comune, è sensibile ai bisogni e alle giuste
esigenze altrui, sa subordinare i suoi interessi agli interessi comuni e agli
ordini legittimamente dati. È la carità che fa la vera comunità. Senza di essa
si potrà parlare di convivenza ma non di comunione di cuori. Onorando e
rispettando il fratello, aiutandolo, incoraggiandolo, anche noi saliamo e
cresciamo con lui. Soltanto per la carità possiamo diventare migliori, essere
uniti a Cristo e tra noi. La carità è il solo principio, il solo movente che ci
porta verso di Lui, inutile cercare altri mezzi nei libri, nella dottrina. Il
grado della nostra carità è anche il grado della nostra santità. Una vita di
comunità sincera e piena di affetto concreto sarà dunque per tutti e per sempre
una sorgente viva di progresso spirituale e di gioia fraterna.
San
Benedetto, per fede, fin dalla giovinezza, ebbe soltanto un fine: piacere in
tutto a Dio. Questo fece di lui un monaco. Chi per la fede viva è dominato in
tal modo dall’Essere divino, deve cercarlo con tutto il fervore dell’anima. Per
la fede tutto ciò che conduce a Dio diventa caro e facile, la fatica
dell’obbedienza diventa un prezioso bene, le umiliazioni una guida al cielo, la
vita monastica separata dal mondo un lieto e alacre lavoro nell’officina di
Dio, la comunità monastica un esercito fraterno che aiuta e custodisce i
singoli. Reso forte dalla fede, il monaco compie ogni sacrificio col gaudio
dello Spirito Santo e vince per Colui che ci ha amati: “Quanto più cresce la fede,
tanto più il cuore si dilata e la via dei divini precetti si corre nella
indicibile soavità dell’amore”. (Prologo)
Oltre
alla Parola di Dio e alla vita fraterna che sono i due elementi principali ed
essenziali che ci plasmano sul nostro cammino di fede, noi, le monache del
Mater Unitatis, abbiamo come impegno particolare la preghiera per l’unità dei
cristiani che, insieme alla conversione del cuore e i sacrifici vogliamo
offrire al Signore sull’esempio di Beata sr. M. Gabriella Sagheddu, monaca
trappista di Grottaferrata, nata a Dorgali, in Sardegna, il 17 marzo 1914 e
morta il 23 aprile 1939, domenica del Buon Pastore che offri la sua vita al
Signore affinchè “ci sia un solo ovile e un solo Pastore!”. Il problema
ecumenico, molto attuale in Romania ci aiuta, nella luce della fede, a saper
accogliere l’altro e ad accettarlo nella sua diversità come sacramento della
presenza del Signore.
Viviamo
dunque di fede, quanto ci è possibile con la grazia di Cristo. Tutta la nostra
esistenza ne sia investita profondamente e in ogni minimo atto come dice San
Benedetto. Allora il nostro edificio sarà fissato sulla roccia della stabilità
divina e vinceremo ogni assalto del mondo e del demonio. Liberati dai nostri
nemici, vivremo nella luce della mente e nella gioia del cuore. Perciò,
“vegliate, state saldi nella fede, siate uomini, siate forti.” (1 Cor 16,13)
Prima di iniziare questo articolo sulla fede richiestoci da “Pro orantibus”, ci pare necessario presentarci. Siamo le monache benedettine del Monastero “S. Andrea Ap.” di Arpino (Fr), uno dei più antichi del mondo, la cui fondazione è attribuita, dalla tradizione, a S. Benedetto in viaggio da Subiaco a Montecassino, a 48 km. da noi. Da quindici secoli vi è una continuità di vita monastica, nonostante le leggi di soppressione del XIX˚ secolo, grazie a Dio e alla generosità delle monache anziane che il Governo lasciò in monastero, perché avevano professato prima che fossero emanate tali leggi. Grazie anche alla generosità delle monache giovani, che chiesero alla comunità di accoglierle come inservienti, perché era proibito accogliere vocazioni e indossare l’abito monastico.
Prima di iniziare questo articolo sulla fede richiestoci da “Pro orantibus”, ci pare necessario presentarci. Siamo le monache benedettine del Monastero “S. Andrea Ap.” di Arpino (Fr), uno dei più antichi del mondo, la cui fondazione è attribuita, dalla tradizione, a S. Benedetto in viaggio da Subiaco a Montecassino, a 48 km. da noi. Da quindici secoli vi è una continuità di vita monastica, nonostante le leggi di soppressione del XIX˚ secolo, grazie a Dio e alla generosità delle monache anziane che il Governo lasciò in monastero, perché avevano professato prima che fossero emanate tali leggi. Grazie anche alla generosità delle monache giovani, che chiesero alla comunità di accoglierle come inservienti, perché era proibito accogliere vocazioni e indossare l’abito monastico.
Il Santo Padre Benedetto XVI
ha indetto l’anno della fede, ispirato dallo Spirito Santo, perché ben conosce
la crisi di fede che attraversa l’umanità, simile a quella dei tempi degli
Apostoli, che ci ricordano “Senza la fede è impossibile piacere a Dio; chi,
infatti, s’accosta a Lui deve credere che Egli esiste e che ricompensa coloro
che Lo cercano” (Eb. 11, 6).
La fede conduce noi monache in
monastero, perché essa è la prima disposizione di chi vuol seguire Cristo; essa
ci fa abbandonare il mondo, perché crediamo alla sua parola: “Vieni,
seguimi.....” (Mt. 19, 21). Senza una fede viva, è impossibile porsi alla
sequela di Cristo; essa illumina i nostri passi e non ci permette di essere
oziosi. Il nostro S. Padre Benedetto, animato dalla fede, volle piacere in
tutto a Dio e questo ideale fece di lui un monaco, un cercatore di Dio, modello
per noi e per ogni cristiano. E ci ricorda nel Prologo della sua Regola: “Con
l’avanzare nelle virtù monastiche e nella fede, il cuore si dilata e la via dei
divini precetti si corre nell’indicibile soavità dell’amore”.
Scendiamo un po’ nel pratico.
Noi monache godiamo già della visione beatifica di Dio? Abbiamo lasciato il
mondo, la famiglia, una professione, ne avremmo quasi diritto, vero? Non
avremmo più pace se avessimo questa pretesa! Diventeremmo delle psicopatiche
dalle quali bisognerebbe star lontano mille miglia. La ragazza che entra in
monastero, se è veramente chiamata da Dio e s’impegna seriamente sulla via
della santità, comprende bene che la sua è vita di fede.....buia e nuda! Non
deve attendersi le carezze di Dio e se è generosa riceverà in premio “il
tormento dell’ Amore”, il purgatorio dei Santi sulla terra: intuirà, cioè,
l’infinita amabilità di Dio e nel contatto quotidiano con l’Eucaristia e con la Parola di Dio, si
convincerà sempre più della sua miseria e della sua radicale incapacità di
amare e ne soffrirà. Incapacità che, per i meriti di Cristo e con la
Sua Grazia, diventerà però una risposta,
sia pure fragile, all’infinito Amore di Dio per lei. Questo è Amore, ma sempre
al di sotto del desiderio che ella ne ha. Chi potrà mai dire di amare Dio come
merita?
Nella nostra “povertà”
collaboriamo con Cristo per la salvezza dei fratelli, nella preghiera, nella
conversione del cuore (che per noi Benedettine è un voto), ma anche accettando
per Amore di camminare nel buio, perché il Signore lo trasformi in luce per
tanti che vivono nella notte dell’ateismo e del male: cosi viviamo più
intensamente la nostra maternità spirituale. E’ l’esperienza dei Santi, che ci
consola quando il Signore prova la nostra fede: non vediamo, non sentiamo, non
tocchiamo, ma crediamo nella divinità di Cristo, nei Suoi insegnamenti e
cerchiamo di piacere a Lui solo.
Non abbiamo donato la nostra
vita a uno che è nato, vissuto e morto, ma a un Uomo che è nato, vissuto,
morto, risorto ed è sempre vivo accanto a noi, anzi, per il mistero
dell’inabitazione divina, è in noi. La Santità, per noi e per ogni cristiano, è in
questa fede e partecipazione alle varie tappe della vita di Cristo e questo
come avviene? E’ di vitale importanza saperlo per crescere nella fede,
condizione indispensabile per un’intimità con Dio sempre più profonda, scopo
della nostra vita monastica. RiceverLo nell’ Eucaristia, nutrirsi della Sua
Parola, è l’impegno quotidiano di noi monache, che insieme al sacramento della
riconciliazione costituisce la preparazione migliore per l’anno della fede.
Se Gesù trova una fede viva
opera dei miracoli, mentre ne è impedito
se non la trova; pensiamo alla fede del centurione, della Cananea per la quale
compie un miracolo che forse non avrebbe accordato. Pensiamo anche al miracolo
di conversione della Maddalena alla quale dice: “La tua fede ti ha salvata!” e
del buon ladrone, al quale promette il Paradiso in quel giorno stesso. La fede
è dunque la prima virtù che il Signore esige da chi vuol vivere in comunione
con Lui.
“La fede è un omaggio che
rendiamo a Dio e alle Verità che ci rivela tramite il Figlio Gesù e credendo
alla Sua divinità, crediamo a tutta la Rivelazione” (Beato C. Marmion). E se questo atto
di fede lo rinnoviamo spesso, Cristo abita nei nostri cuori, come assicura S.
Paolo ai Colossesi. Rientra nel nostro impegno monastico rinnovare spesso
questi atti di fede, che si concretizzano nelle opere di ogni giorno, favorite
dall’intrecciarsi delle nostre ore di preghiera in coro e di lavoro, che
diventa anch’esso preghiera nell’offerta che ne facciamo a Dio con frequenti
incontri con Lui nel nostro cuore.
Qualcuno, forse, si chiederà:
“Come alimentate voi Monache la fede, anche in preparazione dell’anno ad essa
dedicato?”. La risposta è semplice: la nostra giornata monastica, di
preghiera-lavoro-vita fraterna, ci porta a ravvivare la fede, senza la quale la
nostra vita non avrebbe senso.
Noi monache, più dei semplici
cristiani, abbiamo il dovere di curare la nostra formazione a livello
dottrinale, di conoscere “il Catechismo della Chiesa Cattolica”, e i vari
documenti pontifici; soprattutto quelli che riguardano la vita contemplativa,
che raccomandano alle Madri Abbadesse di curare la formazione delle monache in
Monastero, anche per la capacità formativa di una comunità osservante che ci
cammina accanto.
E’ molto importante poi
conoscere la Sacra Scrittura
(ognuna di noi ha la sua Bibbia, cosa impensabile prima del Concilio Vaticano
II). Ci aiutano le istruzioni quotidiane della Madre Abbadessa sulla S. Regola
o su altri argomenti di spiritualità. Oltre il tempo dedicato alla Lectio
Divina, secondo il nostro orario monastico, viene dato alle giovani il tempo
per lo studio personale, sostenuto da dei corsi in Cd o DVD, oggi ampiamente
diffusi dalle varie case editrici cattoliche. Usufruiamo anche delle lezioni
dell’ Istituto di Scienze Religiose della nostra diocesi, registrate per noi
dal preside amico del Monastero.
Chiudiamo ora questa riflessione
sulla fede, riportando ciò che ci hanno inviato le nostre monache del Monastero
“Mater Unitatis” in Romania, per la cui fondazione il Signore, che “sceglie gli
ultimi.....perché la gloria sia solo Sua!” (S. Paolo), ha voluto servirsi di
noi. Per loro si svolge lo stesso programma di formazione, per i lunghi periodi
trascorsi nel nostro monastero di Arpino, per le frequenti visite della Madre
Abbadessa da loro. Infine, da qualche tempo per le istruzioni della Madre,
telefoniche e comunitarie, grazie a un diffusore e ad una tariffa molto
economica della”Telecom” romena.“
Oltre gli elementi essenziali
del nostro cammino di fede, noi monache del Monastero “Mater Unitatis”, il 1˚
cattolico della Romania, abbiamo come impegno prioritario la preghiera per
l’unità dei cristiani che, insieme alla conversione del cuore, offriamo al
Signore sull’esempio della Beata sr. M. Gabriella Sagheddu, monaca trappista
del monastero di Grottaferrata, trasferito poi a Vitorchiano. Nata a Dorgali,
in Sardegna, il 17 marzo 1914, offrì la sua vita al Signore perché ci sia “un
solo ovile e un solo pastore” e morì il 23 aprile 1939, domenica del Buon
Pastore.
I cattolici nella nostra terra
sono una piccola minoranza ed il problema ecumenico è molto attuale. A noi
monache la Chiesa,
nel documento conciliare “Unitatis Redintegratio”, ricorda che il contributo
principale da offrire è la preghiera e i sacrifici legati all’impegno di conversione
e ci insegna a saper accogliere l’altro, accettandolo nella sua diversità come
sacramento della presenza del Signore.
Viviamo dunque di fede, per
quanto è possibile alla nostra fragilità umana, con la Grazia che Cristo ci dona;
tutta la nostra vita ne sia investita, in ogni minimo atto, come ci insegna San
Benedetto. Solo cosi saremo fissati sulla roccia della stabilità divina e
vinceremo ogni assalto del mondo e del demonio; perciò, per vivere nella luce e
nella pace del cuore, accogliamo l’invito di S. Paolo, “vegliate, state saldi
nella fede.....” (1 Cor. 16, 13).
le Monache Benedettine di
“S. ANDREA AP.” – Arpino
e
“MATER UNITATIS” - Romania
Viaţa comunitară
de Ana Maria Canopi osb
Premisă
…Mărturisesc că am acceptat să
ţin această prelegere nu chiar de bunăvoie dar silită, în urma unor insistenţe
prelungite ale unei anumite persoane; mă veţi ierta deci dacă vă voi înşela
aşteptările. În acest moment mă simt, de fapt, ca un şcolar chemat să repete,
bâlbâindu-se, o lecţie importantă ţinută deja de maeştri consacraţi.
Tema este: „Viaţa de comunitate”.
Ce s-ar putea spune mai nou şi mai bine pe această temă care, în anii de după
Conciliu a fost luată în consideraţie în permanenţă de experţi, din toate
punctele de vedere? Aprofundarea ecleziologiei a pus în evidenţă realitatea
Bisericii ca şi „mister de comuniune” cu toate implicaţiile relative la viaţa
de comunitate, în special la comunităţile religioase.
Fără a ignora ceea ce deja s-a
spus şi s-a scris în legătură cu asta, nu mă simt în stare să fac o prezentare
prea savantă şi cu atât mai puţin o evaluare critică. Plec pur şi simplu – aşa
cum îmi şi place – de la Evanghelie şi de la Regula Benedictină. Aş dori să
spun la modul cel mai sincer că plec şi de la inima mea, de la ceea ce în
aproximativ 30 de ani de viaţă monastică am putut experimenta personal. Voi
avea puţine de zis oricum, pentru că în mod obişnuit realităţile trăite la
modul cel mai intens sunt acelea de care se simte cel mai puţin nevoia să
vorbeşti.
1. Este posibil să faci
comunitate?
Viaţă de comunitate: iată,
această enunţare poate naşte imediat în noi o întrebare în spatele căreia stă o
dureroasă şi persistentă experienţă de dificultăţi şi poate chiar de falimente:
Este posibil să faci comunitate? Există mult pesimism în această privinţă în
societatea noastră şi chiar în cadrul vieţii Bisericii. Este posibil să faci
comunitate, din moment ce omul, astăzi ca întotdeauna de altfel, se
demonstrează a fi „lup” în raport cu aproapele său? Ni se poate întâmpla să fim
sceptici fără să ne dăm seama în privinţa incoerenţei ideilor noastre cu
credinţa pe care o profesăm. A spune că a face comunitate nu este posibil, ar
fi ca şi cum am afirma că Domnul este departe de noi şi că în zadar a murit
Cristos.
Comuniunea nu este lucru omenesc,
dar este de sorginte divină. De fapt, ceea ce nu este posibil omului este
prerogativa Domnului, a Aceluia care este comuniune de trei Persoane.
Ca şi Biserica – mister de
comuniune – la fel şi comunitatea religioasă – astăzi vorbim în special de
comunitatea monastică – ia naştere în urma unei chemări divine şi se
construieşte neîncetat pe credinţă şi pe dragoste. Nu se poate reduce la o
simplă convieţuire umană. A trăi lângă nu înseamnă a trăi „în” şi „cu” alţii.
Trebuie să admitem că pe pământ nimic nu este perfect dar că totuşi aici îşi
are originea ceea ce va fi completat în viaţa viitoare. Comuniunea este
posibilă doar prin depăşirea continuă a naturii umane cu ajutorul harului
divin.
Astăzi se acordă multă atenţie
aspectului cultural şi psihologic al vieţii personale şi comunitare. Se observă
că mare parte a oamenilor suferă de conflicte şi dezechilibre a căror rădăcină
se situează în sfera inconştientului şi a subconştientului. De aici deducem că
este necesar ca persoanele să fie conduse spre o mai mare conştiinţă şi
cunoaştere de sine şi a altora. Tratamentul psihologic îşi propune să ajute
punerea în lumină a complexelor, a frustrărilor, a contradicţiilor, a
agresivităţilor, pe scurt: a rănilor şi a aşa ziselor „noduri încâlcite” în
care se zbat persoanele şi comunităţile. Toţi trebuie să recunoaştem cu
sinceritate că rădăcina răului de care suferă întreaga omenire este şi mai
adâncă şi cere o intervenţie salvatoare care depăşeşte posibilităţile
terapeutice puse la dispoziţia noastră de către ştiinţă.
2. Comunitatea monastică şi
dinamismul Duhului Sfânt
Cine, atins în mod misterios de
Dumnezeu, îl urmează pe Cristos în viaţa monastică poartă cu sine toată
greutatea umanităţii sale la fel de rănită ca şi a celorlalţi. Tocmai din acest
motiv începe un umil proces de convertire. Călugărul ştie că este „bolnav” şi
pentru că vrea să se vindece, se supune terapiei Celui care este medic şi
medicament în acelaşi timp: Isus Cristos. Comunitatea monastică, fiind o parte
a poporului lui Dumnezeu chemat să trăiască în permanenţă şi în mod exemplar
chemarea întregii Biserici de a participa la misterul divinei koinonia –
la misterul Sfintei Treimi – este legitim să ne gândim că ne putem baza pe
haruri speciale şi potrivite pentru a o realiza. Dincolo de mecanismele
psihologice, în viaţa comunităţii acţionează dinamismul Duhului Sfânt care –
fără a se îndepărta de sfera naturală – instaurează o nouă lege pentru a
organiza relaţiile interpersonale.
Este legea supremă a iubirii
oblative, aşa cum s-a revelat în Isus Cristos, „plin de har şi de adevăr…din a
cui plinătate noi toţi am primit har peste har” (In 1,14.16).
Suntem chemaţi nu doar să trăim
unii lângă alţii, dar unii „pentru” alţii, unii în ceilalţi, în El care ne face
să fim „una”. Comuniunea se realizează în dăruirea totală de sine lui Dumnezeu,
în Cristos, pentru fraţi. Călugărul – comunitatea monastică – nu se poate
sustrage exigenţei de a intra în dinamismul „celei mai mari iubiri” (cf In
15,13) care, prin acţiunea Duhului Sfânt, îl face asemănător lui Cristos şi
deci îl face ascultător din iubire până la a se pierde pe sine însuşi pentru a
se regăsi crescut în comuniune cu Domnul şi cu ceilalţi: „ Adevăr, adevăr zic
vouă: dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare, rămâne singur; dar dacă
moare, aduce mult rod. Cine îşi iubeşte viaţa o va pierde şi cine îşi urăşte
viaţa în această lume, o va salva pentru viaţa cea veşnică” (In 12, 24-25; cf.
Fil, cap. 2-3; Regula B., cap. 5.7.58.71). Obstacolul cel mai mare care se pune
vieţii cu adevărat comunitare este deci căutarea egoistă şi hedonistă de sine;
idolatria persoanei absolutizate în autonomia-i proprie devine inevitabil – în
raport cu ceilalţi – asuprire.
Până ce nu se tinde sincer spre
iubirea oblativă – care este unica şi adevărata iubire – nu suntem îndeajuns de
maturi pentru o viaţă de comunitate. Dar cum te poţi maturiza dacă nu există
deja un ambient comunitar formativ? Pentru a dobândi „simţul eclezial” trebuie
să existe Biserica în mod concret.
3. Împreună renăscuţi de Cuvânt –
stabiliţi în ascultarea din iubire
Când sfântul Paul – din care
sfântul Benedict citează deseori – aseamănă Biserica, într-o reprezentare
plastică, cu corpul uman, afirmă că harul – limfa vitală – a fiecărui membru
trece prin întregul corp. Diferitele membre se slujesc reciproc în dragoste şi
pace (cf. 1 Cor 12, 12-27). Această exigenţă fundamentală însufleţeşte întreaga
Regulă (cf. cap. 31. 35. 63. 71. 72). Este deci, deosebit de important pentru
cel care, aspirând la viaţa monastică, începe acest drum, să intre în
comunitate ca un discipol, într-o atitudine de ascultare, pentru a adera în mod
intim la viaţa „trupului lui Cristos” care îl primeşte ca pe un membru al său.
Cuvântul Domnului, primit de toţi
în Duhul Sfânt şi asimilat generează viaţa comunitară. Este ceea ce se cere
fiecărui creştin pentru a trăi comuniunea eclezială; însă este nevoie de a se
angaja ca şi călugări, în funcţie de harul primit.
„După ce v-aţi curăţit sufletele
prin ascultarea faţă de adevăr, pentru a vă iubi în mod sincer ca şi fraţi,
iubiţi-vă unul pe altul, din toată inima, cu toată stăruinţa, fiind renăscuţi
nu dintr-o sămânţă pieritoare ci nepieritoare, din Cuvântul lui Dumnezeu cel
viu şi care rămâne în veac” (1 Pt 1, 22-23). La acest fragment al primei
scrisori a sfântului apostol Petru face referire Regula sfântului Benedict în
repetate rânduri şi cere călugărului un angajament intens şi constant în convertirea
vieţii care constituie un vot specific. În acest angajament este susţinut în
mod valid şi de votul de stabilitate în virtutea căruia se înrădăcinează
puternic în trupul lui Cristos, mai exact în cadrul comunităţii.
Toţi cunoaştem suficient de bine
care sunt cauzele principale sau mai frecvente, care au determinat criza
familiei în epoca noastră. Sunt aceleaşi pe care le regăsim la rădăcina crizei
vieţii comunitare.
Asemenea unei familii a căror
membri sunt instabili din varii motive, se autogestionează, căutând fiecare
propriul interes, se va vedea în scurt timp dezintegrată, tot la fel o
comunitate monastică benedictină în care nu se respectă cu fidelitate,
împreună, un orar de rugăciune şi de muncă, îşi pierde inevitabil forţa de
coeziune şi în loc să formeze o adevărată comunitate se reduce la o însoţire
sporadică de indivizi – sau de mici grupuri – care-şi urmăresc propriile
interese mai mult sau mai puţin legitime şi adesea nu tocmai constructive în
raport cu întreaga comunitate.
Fără stabilitate nu poate exista
angajare radicală în ascultare, sărăcie, caritate, şi, aş adăuga, chiar şi în
castitate. Viaţa comunitară cere de fapt, întotdeauna, abnegaţie, adică asceza
de a ieşi din tine însuţi pentru a face comuniune cu alţii. Cine trăieşte în
mod stabil în mănăstire, sub privirea abatelui şi a fraţilor, se află mereu sub
acţiunea şi judecata Cuvântului în care comunitatea îşi găseşte ambientul
vital. Dar această stabilitate are efect pozitiv doar dacă este o alegere
liberă şi continuă făcută din iubire, a alianţă mereu reînnoită.
4. Obstacole în calea comuniunii
şi terapia celei mai mari iubiri
Sfântul Benedict oferă în Regula
sa, un itinerar radical de urmare a lui Cristos ţinând cont de ideea de
renunţare şi de sacrificiu pe care viaţa de comunitate o comportă. Plecând de la
realitatea omului slab şi păcătos, el arată urgenţa unui răspuns prompt faţă de
cel Care zilnic ne cheamă la convertire.
În discernământul vocaţiei celui
care aspiră la viaţa monastică se are în vedere – în mod just – existenţa
înzestrărilor umane fundamentale pentru viaţa în comun; totuşi, până ce nu se
trăieşte împreună nu este posibil să cunoşti persoanele în profunzime, nu este
posibilă – şi cred că nu ar fi nici în spiritul Evangheliei şi al Regulii –
selecţia care să garanteze validitatea fiecărui candidat. Criteriul de evaluare
sugerat de sfântul Benedict – „dacă într-adevăr îl caută pe Dumnezeu” – ţine
cont nu atât de ceea ce unul este sau ştie să facă, cât de disponibilitatea pe
care o are să devină ceea ce Domnul deja a plănuit pentru el.
Când sfântul Benedict îl îndeamnă
pe abate să se pună cu umilinţă, cu înţelepciune şi cu răbdare în slujba
diverselor temperamente şi caractere (cf. cap. 2 şi 64; şi de la 23 la 30),
presupune ca fiind normală dificultatea inter-relaţională în cadrul comunităţii,
tocmai din cauza naturii rănite care continuă să existe cu toate greutăţile ei
chiar şi în cei care sunt chemaţi să trăiască la nivel supranatural, să se
sfinţească în actualizarea iubirii desăvârşite.
În calea comuniunii nu stau
defectele, slăbiciunile, căderile dar încăpăţânarea orgolioasă şi tenace a
celui care nu-şi recunoaşte propriile limite şi greşeli şi pune pe seama altora
responsabilitatea propriilor lipsuri. Fără umilinţă nu poate exista comuniune
(importanţa cap. 7 din Regulă!).
În fiecare comunitate există un
mod de a trăi intens – uneori până la extrem – „misterul pietăţii”, dar nu
putem nega că adesea – chiar în mod providenţial – ne găsim şi în faţa
„misterului nelegiuirii”, în faţa unei adevărate agresiuni a răului care –
servindu-se de cel care i se aliază mai mult sau mai puţin conştient –
acţionează pe ascuns pentru a distruge ceea ce, cu harul lui Dumnezeu, se
construieşte. În mod frecvent, devin motiv de dezbinare cei care,
considerându-se mai dotaţi, rămân încăpăţânaţi în ideile lor. În acest caz este
cu atât mai necesar să fim atenţi pentru a nu ne lăsa purtaţi de acest duh rău
de ceartă şi pentru a face să predomine caritatea care nu judecă, nu condamnă
dar îşi poartă fratele pentru a învinge cu iubire puterea răului.
Dacă este adevărat că în orice
comunitate se găseşte mai mereu câte o persoană imatură şi închisă în ea însăşi
sau în conflict cu ceilalţi, este tot la fel de adevărat că există şi persoane
care ştiu să iubească cu sinceritate pentru că s-au lepădat de sine. Misterul
consolator al „compasiunii” este activ atunci când nu se mai suferă din propria
cauză şi se devine capabili – după exemplul lui Cristos – să se poarte păcatul
şi suferinţa celuilalt ca şi cum ar fi ale noastre.
Cred că nu există comunitate care
să nu aibă de dus crucea vreunui membru nu tocmai bine integrat (acest lucru se
verifică adesea chiar şi în cele mai bune familii…!). Trebuie însă să
recunoaştem că aşa-zisele „cazuri dificile”, chiar dacă pun la grea încercare
comunitatea, în acelaşi timp îi sunt şi de folos, pentru că o stimulează în a
fi vigilentă, o întăreşte în credinţă, o ajută să se exercite în răbdare şi
caritate, o fac să simtă urgenţa rugăciunii pentru a obţine ajutorul harului
divin. Cazurile dificile sunt deci providenţiale? Nu îndrăznim să o afirmăm;
dar cu siguranţă în misteriosul plan al lui Dumnezeu totul poate contribui la
binele celor care îl iubesc. Cine ştie dacă nu chiar fraţii care suferă mai mult
şi care provoacă suferinţă sunt „săracii” care nu pot lipsi niciodată din familia
Domnului! Este necesar însă ca întreaga comunitate să înveţe să-i accepte,
primind această umilire cu iubire.
Este poate ingenuu să crezi că
poţi rezolva toate problemele persoanelor complicate sau complexate, probleme
care se răsfrâng într-o manieră mai mult sau mai puţin relevantă asupra
comunităţii. Trebuie să ne convingem că este necesar să acceptăm cu umilinţă
limitele umane (proprii şi pe cele ale altora). Asta nu înseamnă câtuşi de
puţin să ne resemnăm ca în faţa unui faliment sau să adoptăm o perspectivă
pesimistă asupra omului şi asupra vieţii în comun. Toate soluţiile de natură
umană şi ajutorul oferit de ştiinţă trebuie utilizate cu înţelepciune; ceea ce
contează cel mai mult însă, cred că este efortul de a depăşi încontinuu
„crizele” personale şi comunitare trecând de la căutarea unei siguranţe
înşelătoare la o mai mare încredere în Domnul, de la căutarea perfecţiunii la o
mai profundă umilinţă şi la o neobosită caritate care, transformându-se în
rugăciune spontană şi unanimă, face loc intervenţiei divine căreia nimic nu-i
este imposibil.
Este pur şi simplu ceea ce sfântul Benedict, cu
înţelepciune evanghelică, ne îndeamnă să facem.
5. Carisma abatelui: iubeşte
primul, cu compasiune
Chiar dacă le ştim poate pe de
rost, nu e superfluu să re-ascultăm împreună câteva pasaje din cap. 27 şi 28 ale
sfintei Reguli.
„Abatele să aibă grijă de fraţii
care au greşit (excomunicaţi) cu cea mai mare grijă, deoarece – iată motivaţia
evanghelică – nu cei sănătoşi au nevoie de medic, dar cei bolnavi (Mt 9,12)”.
Cei „bolnavi” – se poate spune ca
şi în cazul oaspeţilor – nu lipsesc niciodată din comunitate. Persoana fragilă,
bolnavă din punct de vedere psihologic sau spiritual, are mereu o valoare
imensă în ochii lui Dumnezeu şi tot la fel trebuie să o aibă şi în ochii
oamenilor. De aceea, abatele, asemenea lui Cristos, medicul milostiv, „trebuie
să se folosească de toate mijloacele, asemenea unui medic expert: să procure
medicamente speciale, adică să trimită călugări în vârstă şi înţelepţi
(înţeleaptă aluzie la ideea de colaborare) care, pe ascuns (de observat fina
intuiţie pedagogică şi psihologică), să-l încurajeze pe fratele şovăitor, să-l
convingă să-şi îndrepte cu umilinţă greşeala şi să-l consoleze pentru a nu
cădea pradă unei excesive tristeţi (cf. 2 Cor 2,7) dar – cum zice Apostolul –
să crească faţă de el caritatea (2 Cor 2,8) şi toţi să se roage pentru el”
(Regulă, cap. 27).
Toţi: abate şi fraţi formează un
unic cortegiu pe frontul carităţii fraterne iar momentul de încercare şi de
suferinţă se transformă într-un timp forte pentru creşterea în comuniune. Cine, de altfel, ar putea pretinde că
nu are nevoie de o asemenea caritate din partea celorlalţi? Chiar şi în cap. 28
vine amintit primatul carităţii, care se exprimă cel mai intens în rugăciunea
tuturor făcută pentru fiecare: „Dacă a utilizat toate mijloacele, unguentul
îndemnurilor, medicamentul divinelor Scripturi şi, în sfârşit, fierul arzător
al excomunicării şi al bătăilor cu nuiaua, şi, cu toate acestea, constată că
de-acum orice intervenţie a sa nu foloseşte la nimic, atunci să recurgă la
terapia care este şi mai eficace: rugăciunea sa şi a tuturor fraţilor, pentru
ca Domnul – căruia totul îi este posibil – să vindece fratele bolnav” (Regulă,
cap. 28). Abatele, se citeşte în capitolul precedent „să fie extrem de atent şi
să facă în aşa fel încât, cu înţelepciune şi perspicacitate, să nu piardă nici
o oiţă dintre cele care i-au fost încredinţate. Să ştie că a primit suflete
bolnave pentru a le îngriji, nu suflete sănătoase asupra cărora să poată exercita
o putere despotică. Să imite gestul tandru al Bunului Păstor care, lăsând în
munţi cele nouăzeci şi nouă de oi ale sale, pleacă să o caute pe cea rătăcită,
şi, plin de compătimire, o pune pe sfinţii săi umeri şi o readuce la turmă”
(Regulă, cap. 27).
Este evident aici ca de altfel în
întreaga Regulă, că misiunea abatelui este să slujească cu iubire, cu
milostivire, cu o răbdare infinită, luând asupra sa slăbiciunea tuturor şi a
fiecăruia, fără a se încrede în sine însuşi dar primind putere de la Domnul şi
stimulând solidaritatea între fraţi. Este necesar ca fiecare membru al
comunităţii să ia parte la această grijă a abatelui faţă de ceilalţi şi să fie
instrument docil prin care bunăvoinţa tatălui ajunge din toate părţile la
fraţii mai nevoiaşi.
Expresia pe care sfântul Benedict
o utilizează la adresa celor care slujesc pe rând în bucătărie şi la masă
săptămână de săptămână se aplică desigur şi celorlalte aspecte ale vieţii
cenobitice : „Fraţii să se slujească reciproc cu iubire” (Regulă. Cap. 35).
6. Comuniune în bucuria sărăciei
şi a ascultării reciproce
Caritatea fraternă cuprinde
bucuria slujirii reciproce, a sărăciei şi a punerii în comun a oricărui bun –
material şi spiritual -, a ascultării prompte dintr-un prea plin de iubire care
vine de la Domnul şi care tinde să se reverse asupra celorlalţi.
Capitolul 71 al Regulii – care
culminează în cel de-al 72-lea – ne oferă, mai mult decât o normă, motivaţia
intrinsecă a acestui fapt: „Ascultarea este un bine atât de mare încât fraţii
trebuie să simtă nevoia de-a o oferi nu doar abatelui dar şi unii altora,
convinşi fiind că doar pe calea aceasta a ascultării vor merge la Dumnezeu”.
Observăm cum verbul „a oferi” (praebere) oferă ascultării un caracter de
sacrificiu; nu se oferă ceva străin dar ne oferim pe noi înşine. Înalta
calitate a sacrificiului ascultării consistă în motivaţia de credinţă şi în
elanul său de iubire: „…omni caritate et sollicitudine oboediant…”.
Deoarece această capacitate de a
iubi, deci de a se dărui pentru a sluji în ascultare nu este nicidecum
naturală, este necesar să o dobândim practicând lepădarea de sine pentru a
adera la Cristos şi la trupul său care este Biserica, comunitatea noastră
monastică propriu-zisă. Acest lucru este imposibil dacă nu se adoptă o profundă
şi matură viziune de credinţă şi dacă nu există un sens de apartenenţă şi de
comuniune generator de bucurie.
Aici revenim neapărat la
discursul asupra sărăciei. Sărăcie care este mai înainte de toate lepădare de
sine pentru a fi în întregime disponibil Domnului pentru alţii; pentru a deveni
în mod concret proprietate a Domnului pusă în slujba fraţilor. Noţiunea de
sărăcie în Regula sfântului Benedict corespunde în întregime celei exprimate în
Evanghelie, celei pe care Isus a trăit-o pe pământ. Cuvântul făcut trup a fost
„dat” de Tatăl oamenilor pentru mântuirea lor.
Într-un fragment din tratatul „Despre
viaţa divină şi adevărata asceză” a lui Grigore de Nisa – pe care
Lecţionarul pentru „Ora dell’ascolto” ni-l propune în sărbătoarea sfântului
Benedict – citim: „A te lepăda de tine însuţi înseamnă a nu căuta în nimic
propria voinţă dar pe cea a Domnului şi a te sluji de ea ca de o bună călăuză
care conduce în armonie comunitatea fraţilor către portul voinţei divine. Mai
înseamnă – atenţie la acest aspect! – să nu deţii nimic din ceea ce nu este
comun… Astfel omul va fi liber pentru a îndeplini cu promptitudine, bucurie şi
speranţă tot ceea ce-i va fi comandat de cel care îi ţine locul, ca şi slujitor
al lui Cristos, dobândit pentru uzul comun al fraţilor”. (PG 46, 298-299).
Sunt puternice aceste cuvinte!
Suntem slujitori – ba chiar sclavi (în latină s-ar spune mancipium) pe
care Cristos i-a dobândit cu preţul scump al sângelui său pentru a face din noi
un bun comun, la dispoziţia tuturor.
Această sărăcie care face parte
din misterul renunţării (kenosi) lui Cristos – şi deci e dăruire din iubire –
face posibilă şi adevărata ascultare, propriul sacrificiu, izvor de adevărată
comuniune cu Domnul şi cu fraţii.
Insistenţa sfintei Reguli pe
acest punct poate părea chiar excesivă. De la capitolul cinci dedicat
ascultării, până la capitolul şapte dedicat umilinţei – care înseamnă tot
ascultare – la cele dedicate variilor slujiri
(31; 35; 36…) – care vorbesc despre supunerea reciprocă în sfântă frică
şi din iubire faţă de Cristos – Regula nu face altceva decât să stimuleze
călugării în a se întrece în stima reciprocă şi în iubirea sinceră. În acest
context, cine dă mai mult, primeşte mai mult. Cine se dăruieşte mai mult, se
îmbogăţeşte şi mai mult în cadrul comunităţii.
Pentru sfântul Benedict a avea
totul în comun cu fraţii e o sărăcie bogată. O demonstrează acest lucru chiar
şi faptul că el propune excomunicarea ca şi măsură de îndreptare (excluderea
temporară din corul monastic şi de la masa luată în comun) a celui capabil să-i
înţeleagă semnificaţia şi dornic să sufere pentru greşeala săvârşită, lucru
care nu este valabil în schimb pentru cel care – dispreţuind binele pierdut –
ar rămâne insensibil şi încăpăţânat în izolarea lui.
Astăzi nu se face apel decât rar
sau chiar deloc la această măsură disciplinară severă. Şi totuşi, greşelile,
chiar şi grave, comise împotriva comunităţii, nu sunt cu siguranţă mai puţin
frecvente decât atunci. Ce înseamnă asta? Nu ar fi bine să vedem dacă acest
lucru nu indică o insuficientă idee de comunitate în favoarea unui personalism
excesiv care lasă anumiţi membri ai comunităţii înrădăcinaţi în spatele unor aşa-zise
drepturi lezate în loc să-i facă mai atenţi la propriile datorii?
Se poate spune că respectăm şi
iubim cu adevărat o persoană dacă nu încercăm să o scoatem din propria
închisoare, chiar şi cu preţul suferinţei?
„Experienţa cotidiană – spunea
Dalai Lama – ne arată că o atitudine centrată pe sine însuşi, când trebuie
rezolvată o problemă, nu face altceva
decât să o complice. Egoismul nu rezolvă nici o problemă, ba dimpotrivă, le
multiplică. Găsim propria fericire doar atunci când o căutăm pe a
celorlalţi…Trebuie să ne golim pentru ca ceilalţi să existe cu adevărat!”.
Semnificative în mod deosebit în acest sens sunt capitolele 3 şi 63 ale Regulii
care prezintă dinamica vieţii comunitare în concreteţea trăirii ei zilnice.
În convocarea la consiliu a fraţilor
este evident că protagonistul principal este Duhul Sfânt, căruia i se supun
toţi în ascultare umilă şi docilă: „Toţi să se conformeze Regulii în toate ca
şi maestră a lor şi nimeni să nu cuteze a se îndepărta de ea. Nimeni în
mănăstire să nu-şi urmeze propriile înclinaţii…” (Regulă, cap.3).
Dacă fiecare călugăr – inclusiv
abatele – ştie să renunţe la sine însuşi pentru a lăsa să transpară lumina
Duhului, dacă există ascultare reciprocă, fără a opune rezistenţe, Duhul
vorbeşte comunităţii şi pluralismul exprimărilor nu împiedică comuniunea. Când
toţi sunt decişi să asculte, tocmai această dispoziţie îi uneşte. Se poate dialoga
fără contestări şi polemici, se poate fi sinceri fără a fi aroganţi şi
încăpăţânaţi. Cine caută adevăratul bine comun (şi nu acela de a se afirma pe
sine însuşi, propriile idei…) îi respectă pe ceilalţi, caută să fie mereu
conciliant pentru a ajunge la unitate.
Sfântul Benedict doreşte mult ca
în toate să predomine caritatea: asta înseamnă că fiecare trebuie să aibă grijă
să se pună cu umilinţă în urma celorlalţi. Fiecare are datoria de a se angaja
pentru a înfrumuseţa chipul comunităţii, al Bisericii, eliberându-se pe cât
posibil – cu ajutorul harului divin şi al fraţilor – de orice deformare, dar
mai ales iubind sincer, profund şi concret propria comunitate în întregul ei şi
pe fiecare membru în parte. Pentru asta este necesar să fim capabili să vedem şi să contemplăm cu bucurie şi
admiraţie tot ceea ce este pozitiv, bun şi frumos în comunitate şi în fiecare
dintre noi.
Nimeni nu ar trebui să-şi permită
să fie nemulţumit şi să trăiască ca un parazit sau să cultive - ca şi
compensaţie – relaţii afective în afara mănăstirii. Chiar dacă nu este
exclusivă, iubirea faţă de comunitate trebuie să fie totală şi să determine
fiecare călugăr şi călugăriţă să se sacrifice pentru ea. Altfel contrazicem cu
faptele iubirea faţă de Cristos şi faţă de Biserică, iubirea curată, cu inimă
neîmpărţită.
Abatele, dacă vrea cu adevărat să
contribuie cu propria carismă comuniunii fraterne, trebuie să fie cel dintâi
care se leapădă de sine pentru a fi totul pentru toţi. De aici îşi va trage
forţa autoritatea lui spirituală fără a lipsi raportul său cu călugării de
simplitatea şi familiaritatea caracteristice.
7. Comuniune într-un stil sobru
şi auster – supranatural
Simplitatea, confidenţa şi
spontaneitatea nu ar trebui confundate cu camaraderia şi grosolănia până într-atât încât să considerăm ca şi
depăşite normele valabile pentru un mod ordonat şi „religios” de a cultiva
raporturile fraterne în sânul comunităţii (cf. cap. 63).
Uneori ne înşelăm crezând că putem salva spiritul
Regulii lăsând deoparte în întregime litera ei. Riscăm să aruncăm ca pe o
vechitură care nu mai e la modă tunica care nu se consumă a unităţii ţesută din
respectul reciproc şi din afecţiunea sinceră în Domnul.
Nu este nimic convenţional şi
superfluu în comportamentul pe care sfântul Benedict îl propune punând ca şi
fundament demnitatea egală a membrilor ce formează comunitatea monastică:
tineri şi bătrâni, culţi şi inculţi. Pentru toţi este valabilă legea regală a
carităţii: „Niciodată vârsta nu determină ordinea locurilor şi întâietatea
atribuţiunilor, deoarece Samuel şi Daniel, tineri încă, au avut înţelepciunea de
a judeca oameni vârstnici…Tinerii să aibă respect pentru vârstnicii lor;
vârstnicii să-i iubească cu predilecţie pe cei tineri. Când se cheamă reciproc,
nici unul să nu-şi permită să folosească simplul nume…”, cu tot ceea ce urmează…(Regula,
cap. 63).
Nu este vorba doar de reguli pur
disciplinare pentru buna orânduială exterioară a comunităţii, deci pentru o
liniştită – sau chiar civilă – convieţuire, dar de o exigenţă interioară, dictată
de spiritul de credinţă şi de iubirea creştină care conferă întregului comportament
o demnitate sacră. Motivaţia este clară: „Din veneraţie şi iubire faţă de
Cristos”. Acest lucru este valabil nu doar în cazul abatelui – căruia trebuie
să-i fie recunoscută în spirit de credinţă o demnitate aparte – dar şi în cazul
fiecărui frate. Fiecare trebuie să caute să fie o reflexie pură a lui Cristos
dar trebuie şi să fie ajutat să conştientizeze acest lucru într-un context
comunitar impregnat de simţ supranatural.
Se intră în comuniune cu ceilalţi
nu doar pentru că ne permitem să-i tratăm cum ni se pare, cât mai ales pentru
faptul că ne apropiem de ei în spirit de credinţă, ca şi sacramente ale
prezenţei lui Cristos, loc de întâlnire în har şi fundament a oricărei
autentice comuniuni.
Cu cât e mai strânsă comuniunea
cu fraţii din mănăstire, cu atât e mai greu compromisul cu lumea desacralizată,
cu „mondenitatea”. O separare de lume poate să nu fie chiar atât de riguroasă
din punct de vedere fizic, material dar ar trebui să fie în mod absolut în sens
moral şi spiritual, în mentalitate.
Călugărul nu poate pretinde că
frecventează lumea - şi sunt diverse moduri pentru a o face – acea lume care în
mod practic îl respinge pe Dumnezeu şi creează idoli, are modele ei foarte
variate şi extrem de contagioase, fără a rămâne impregnat de ea şi fără a
contagia în consecinţă şi comunitatea. Este adevărat că sunt şi multe aspecte
pozitive în lume şi că au multe de învăţat călugării de la seculari dar nu
putem să nu recunoaştem că adesea mândria şi pasiunile ne împiedică să
discernem valorile autentice de cele aparente. Ştim cât este de uşor să cădem
în lejeritate şi superficialitate.
Imediat după Conciliu, „să faci
comunitate” părea a fi lucru uşor; ne-am pus pe treabă cu euforie chiar dar
destul de repede s-a constatat că este un lucru foarte dificil, ba chiar, din
punct de vedere uman imposibil, fără a-l avea pe Cristos ca fundament şi pe
Duhul Sfânt ca animator. De fapt, comunitatea nu este cu adevărat comunitate
dacă nu există comuniune în Domnul între membrii ei.
8. Contribuţii specifice ale
călugărilor în realizarea comuniunii ecleziale şi universale
Călugării
sunt chemaţi, astăzi ca şi în trecut, să realizeze comuniunea…până la capăt –
cu preţul oricărei jertfe -, şi să-şi ofere contribuţia la efortul imens al
întregii Biserici şi familii umane pentru a realiza unitatea, conform planului
veşnic al lui Dumnezeu. Într-o societate frământată de tensiuni şi lupte este
absolut necesară existenţa unor locuri de comuniune puternică, oaze de
adevărată pace, în care se respiră parfumul plăcut al lui Cristos.
Putem
lua în considerare câteva valori ce caracterizează viaţa monastică şi care sunt
de o importanţă capitală în vederea recuperării credinţei şi a „comuniunii” în
beneficiul tuturor nivelurilor vieţii sociale.
a) Întâi de toate, ministerul
rugăciunii
Toţi
suntem încântaţi şi dorim cu ardoare să facem din rugăciune experienţa centrală
a vieţii noastre. Poate niciodată ca acum nu am trăit cu intensitate „fericita
pasiune” a rugăciunii, tocmai pentru că, descoperim mereu mai mult importanţa
ei primordială în mijlocul zbuciumului cotidian, într-o lume frenetică,
agitată.
Cine
ne vede şi ne aude rugându-ne în cor ar trebui într-un anumit sens să poată
spune că s-a alăturat Ierusalimului ceresc, adunării primilor născuţi înscrişi
în ceruri - la comuniunea sfinţilor – care celebrează cântarea veşnică de laudă
în prezenţa Domnului şi a Mielului.
Ştim
bine că sintonia vocilor derivă din cea a minţilor şi a inimilor. Cum să
ajungem sau măcar să tindem constant spre a ajunge la deplina armonie, la
coralitate, la unanimitatea profesiunii de credinţă şi de laudă fără o
adevărată viaţă de comuniune, ţesută din umilinţă, sărăcie, caritate şi
ascultare?
b) Diaconia muncii
Chiar
şi munca, dacă e potrivită vieţii monastice, contribuie cu certitudine la
crearea comuniunii. Inspirându-se din principiile Evangheliei şi din
indicaţiile clare ale Regulii, călugării evită să o presteze având motivaţii de
natură pur utilitaristică dar şi-o asumă ca pe o slujire şi ca pe o expresie de
solidaritate; nu pentru că au ales-o din proprie iniţiativă, dar din ascultare,
în spirit de umilinţă şi de asceză generoasă.
Încercând să coopereze, fără rivalităţi, subiectivisme, dar fiind atenţi
să lase spaţiu unii altora. Împreună cu angajamentul rugăciunii neîntrerupte,
munca este modul cel mai concret de a da Domnului şi fraţilor toate energiile
proprii, fizice şi spirituale. Efortul comun depus când se însămânţează va duce
cu siguranţă la bucuria împărtăşită a culesului.
Într-o
societate care se îndreaptă tot mai mult spre automatizare şi spre
depersonalizarea omului pe piaţa muncii, considerată doar ca sursă de câştig,
este urgentă şi necesară, mai mult ca oricând, o re-educare la
responsabilitate, la gustul şi la gratuitatea muncii înţeleasă ca şi colaborare
cu Domnul şi cu fraţii la prelungirea în timp a operei minunate a creaţiei
pentru a ne putea bucura împreună de ea.
c) Ospitalitatea
Toţi suntem convinşi, - cum
spuneam – că doar primirea reciprocă în cadrul comunităţii noastre monastice
face posibilă şi autentică primirea celorlalţi oameni ca şi fraţi. Participând
la misterul divinei „koinonii” – misterul Sfintei Treimi – rămânând în iubirea
Domnului, devenim locuinţă primitoare
pentru toţi. Dar ştim din experienţă – o repetăm – cât de dificil este procesul
de integrare între membrii comunităţii, diferiţi ca vârstă, temperament,
origine socială, cultură, maturitate umană şi spirituală.
Truda devine permanentă când
comunităţile sunt într-un continuu proces de formare, creştere şi reînnoire.
Dincolo de faptul că-l măreşte, fiecare nou membru provoacă în întregul corp o
modificare. Acest lucru e pozitiv, chiar dacă uneori provoacă suferinţă, căci
are loc în vederea renaşterii şi creşterii spirituale.
Ne descurajăm inevitabil dacă
privim rezultatele într-o optică pur umană, oprindu-ne la exterior. Acelaşi
lucru se întâmplă şi în cazul în care considerăm istoria Bisericii, poporul lui
Dumnezeu şi a tuturor celorlalte popoare din punct de vedere profan: avem
neplăcuta impresie a unui mare faliment în ceea ce priveşte intenţia de a
construi pacea şi unitatea. Omul poartă mereu în el însuşi forţe contrarii care
generează conflicte şi fiecare generaţie trebuie să re-înceapă truda depăşirii
a ceea ce a fost cu avânt reînnoit. Nu ne este permis niciodată să fim
pesimişti şi să renunţăm de la bun început să căutăm comuniunea, unitatea şi
pacea. Nu avem voie niciodată să ne pierdem speranţa din moment ce Isus Cristos
ne-a dobândit aceste mari bunuri cu preţul propriului sânge. Suntem chemaţi să
ne dăm propria contribuţie la acelaşi preţ înalt: preţul vieţii noastre.
Realizând comuniunea într-o
continuă şi neobosită depăşire a dificultăţilor ce se ivesc, comunităţile
monastice trebuie să facă posibilă speranţa unui viitor de unitate şi de pace
chiar şi pentru întreaga omenire. Scopul este deja atins în parte prin faptul
că nu renunţăm să sperăm împotriva oricărei speranţe, plătind cu propria
persoană, în virtutea acelei iubiri care, pentru a învinge, ştie să piardă. Comuniunea
nu mai este un scop îndepărtat şi o utopie pentru cel care trăieşte deja în
Cristos şi e călăuzit de Duhul Sfânt pentru a distruge în el însuşi orice
factor de diviziune.
Comunităţile angajate pe această
linie devin cu adevărat „un cort primitor”, „cortul întâlnirii” pus în afara
taberei – în afara oraşului – pentru a-i face pe oameni să se întâlnească cu
Domnul.
Toţi ne dăm seama că cei care –
din ce în ce mai numeroşi – cer ospitalitate în mănăstirile noastre, vin să
caute acea odihnă pe care Isus o oferă celor osteniţi şi împovăraţi sufleteşte,
adesea chiar şi odihnă fizică şi psihologică deoarece sunt stresaţi de zgomotul
şi de multele tensiuni din ambientul în care trăiesc; vin deci să caute pacea
care izvorăşte dintr-o viaţă comunitară bazată şi construită pe iubirea lui
Cristos.
Ambientul carităţii şi comuniunii
celei mai adevărate şi profunde nu este acela al dialogului fără probleme dar
cel al liniştii, al ascultării şi al rugăciunii. Persoanele care bat la uşa
mănăstirii doresc - sau au nevoie să şi-o dorească – nu ieşirea din singurătate
şi din liniştea impregnată de rugăciune a călugărilor/călugăriţelor pentru a se
angaja în discuţii vane cu ei, dar ca ei să fie cu adevărat ceea ce trebuie să
fie, să-şi trăiască radical vocaţia pentru a-i face părtaşi şi pe alţii de
bunurile lor spirituale. Simplitatea vieţii, sobrietatea exprimării,
disponibilitatea slujirii, - dând mereu prioritate la ceea ce contează mai
mult - oferă oaspeţilor ceea ce este mai
bun din experienţa monastică şi-i ajută să-şi descopere propriile înzestrări
naturale şi spirituale şi să le fructifice pentru binele comun.
Nu toţi cei care vin în vizită la
mănăstiri sunt în căutarea lui Dumnezeu, pe calea cea bună, creştinească. În
orice caz, primirea fără rezerve, atenţia amabilă şi plină de simpatie şi
empatie contează mai mult decât orice efort de întâlnire în planul ideilor. Cu
persoanele care iubesc sincer, intens şi-şi întemeiază viaţa pe ceea ce este
esenţial, toţi pot uşor să se întâlnească şi să se simtă ca acasă.
Astfel comuniunea trăită în
interiorul mănăstirii se revarsă într-o caritate fără margini, într-o
capacitate de primire cu adevărat universală; capătă iz misionar şi e ca un
fluviu care, curgând, se îmbogăţeşte de multe alte ape şi face fertile şi
frumoase ţărmurile pe care le udă.
Nu întâmplător călugărilor le
este încredinţat un rol special de mediere în mişcarea ecumenică. Însă acest
rol este eficace în măsura în care – lăsată deoparte orice formă de rezistenţă
şi de închidere – ei trăiesc în mod autentic Evanghelia, demonstrându-se
adevăraţi fii în Cristos ai aceluiaşi Tată
Nu insistăm deci prea mult pe
urgenţa reconcilierii zilnice între cei care, trăind în mănăstire, ar putea să
considere de la sine înţeles faptul că sunt fraţi.
În cap. 13 al Regulii, privitor
la celebrarea Oficiului Divin, Sfântul Benedict spune: „Recomandăm să nu se
încheie niciodată celebrarea Laudelor şi a Vesperelor fără ca, la sfârşitul
Oficiului, abatele să spună cu voce tare rugăciunea Tatăl nostru în aşa fel
încât toţi să o asculte. Să se facă aceasta din cauza certurilor care,
inevitabil, se ivesc în sânul comunităţii”. Astfel, prin angajamentul iertării
reciproce pe care şi-o asumă spunând: Şi ne iartă nouă greşelile noastre precum
şi noi iertăm greşiţilor noştri, fraţii să se cureţe de acest păcat”.
Surprinde şi mai că ne tulbură
acel verb „solent” folosit în legătură cu disensiunile care apar în comunitate.
Sfântul Benedict, cu realismul său sincer, fără teama de a umbri idealul vieţii
monastice, constată că se întâmplă între călugări ceea ce adesea se întâmplă în
orice convieţuire umană, fiind toţi oameni imperfecţi şi păcătoşi. Dar observă
că, în virtutea vocaţiei lor care cere un angajament de convertire mai radical,
trebuie să fie ceva obişnuit şi de neamânat pentru călugări să se împace cu
toţi înainte de apusul soarelui (cf şi cap.4).
Realismul nu e pesimism.
Zgomotului şi fumului care ieşeau din enormele încăierări dintre popoarele
epocii sale, care-şi disputau pământul şi puterea, Sfântul Benedict a contrapus
– forţă dezarmată şi dezarmantă – Regula, pentru cea mai puternică rasă a
cenobiţilor, a acelora care sunt puternici în blândeţe pentru ca, încrezători
în iubire, să creadă în posibilitatea vieţii comunitare trăită în pace. De
aceea, o încheie cu „cântecul carităţii perfecte”: cap.72, din care „picură”ca
dintr-o venă secretă şi nesecată, spiritualitatea, dacă se poate spune aşa, „a
păcii benedictine”.
Capitolul despre zelul bun pe
care fraţii trebuie să-l aibă este de fapt o rapsodie în care converg toate
motivele muzicale ale Regulii pentru a ajunge la intensitatea maximă în acel
„pariter” care-i introduce pe toţi cei care călătoresc împreună în ţara
promisă, în comuniunea sfinţilor reînnoiţi la izvorul eternei şi născătoarei
Iubiri: Sfânta Treime.
9. A ţese împreună tunica care nu
se consumă
Aceasta poate fi un idealism steril
sau un misticism vag dacă îl refuzăm pe Cristos şi Evanghelia sa. Avem în
schimb dreptul şi datoria de a crede că viaţa de comunitate este posibilă şi că
de aceea, zilnic, la orice oră, trebuie să o luăm de la capăt cu încredere şi
entuziasm, pentru a ţese tunica care nu se consumă pentru trupul Domnului,
învăţând acest lucru de la Maria, Maica lui Cristos şi a Bisericii. Când apar
rupturi şi locuri descusute, să fim dispuşi să le remediem imediat cu o iubire
mai mare, cu o rugăciune mai intensă, cu o suferinţă mai pură, îmbrăţişând
crucea „tacite conscientia” (Regulă, cap.7, a IV-a treaptă de umilinţă).
Dacă în aceste zile ne-am adunat
aici, ieşind cu neplăcere din mănăstirile noastre, nu am făcut-o pentru a ne
conforma modei culturale actuale de a face conferinţe şi de a se pierde în
discursuri complicate despre lucruri destul de simple; nu a fost doar pentru a
studia şi a discuta teze şi probleme ce privesc viaţa comunitară dar pentru a
ne armoniza aspiraţiile vii, pentru a ne împărtăşi trudele şi speranţele,
pentru a suferi împreună din cauza sărăciei şi neputinţei noastre şi mai ales
pentru a fi o singură inimă şi un singur suflet în rugăciune şi pentru a creşte
împreună în încredere şi entuziasm pentru minunata noastră vocaţie.
În profundă şi filială comuniune
cu sfântul Benedict şi cu toţi sfinţii călugări care ne-au precedat de-a lungul
vieţii, noi te rugăm, Doamne:
-
purifică inima noastră de zelul rău şi plin de amărăciune
care ne desparte de tine şi ne distruge;
-
dă-ne în schimb zelul bun, care ne ţine departe de vicii
şi ne apropie de tine pregătindu-ne pentru viaţa cea veşnică în comuniunea
sfinţilor;
-
fă să cultivăm fără a obosi acest zel bun, cu cea mai
arzătoare iubire;
-
fă-ne umili, pentru a şti să ne stimăm reciproc şi să ne
suportăm cu neobosită răbdare infirmităţile fizice şi morale;
-
dă-ne iubirea faţă de ascultare pentru a ne întrece în supunerea unii faţă de alţii,
iubindu-ne cu o inimă curată şi fidelă;
-
fă-ne să creştem în sfânta frică faţă de tine, pentru a
şti să te căutăm şi să te slujim cu iubire;
-
dă-ne o credinţă vie, pentru a şti să primim cu umilinţă
pe cel care conduce în slujba iubirii şi comuniunii fraterne;
-
şi pentru ca lumea să creadă, fă ca nimic, absolut nimic
în inima noastră să nu ocupe locul lui Cristos, Fiul tău, care din ascultare
faţă de tine a venit să ne împace şi să ne conducă pe toţi, împreună, în patria
cerească. Amin. (cf. Regula, cap.72).
VIAŢA ŞI REGULA SF. BENEDICT
de Papa Grigore cel Mare
Apariţia acestei cărţi în limba română
constituie un eveniment editorial, întrucât este pentru prima dată în care
această carte, una dintre comorile tezaurului patristic al Bisericii Catolice,
apare în ţara noastră. Ea are două părţi distincte: Viaţa sfântului Benedict şi
Regula benedictină.
Traducerea a fost realizată de surorile benedictine din Mănăstirea "Maica Unităţii" din Viişoara - Piatra Neamţ, care urmează îndeaproape faimoasa Regulă benedictină, conform căreia viaţa din mănăstire este stabilită ca într-o familie, astfel încât abatele este tratat ca un părinte spiritual, iar călugării ca fraţi. Călugărul benedictin îl caută pe Dumnezeu şi răspândeşte pacea prin rugăciune şi muncă (de aici faimosul dicton "ora et labora" - "roagă-te şi munceşte").
Benedict s-a născut (480) în Nursia (Norcia, Umbria) ca fiul unui om bogat. El a început împreună cu fratele său să ducă o viaţă sfântă, plină de rugăciune şi de asceză. Li s-a alăturat şi sora lor, Scolastica. A murit în anul 547. Întemeierea Ordinului Benedictin şi reformarea tradiţiilor monastice anterioare existente în Occident i-au meritat supranumele de părintele monahismului occidental. A avut o viaţă trăită în strălucirea adevărului, şi nu în luminile colorate ale politeţii şi ale conformismului.
Papa Paul al VI-lea l-a caracterizat astfel: "Făuritor al unităţii, maestru al civilizaţiei, în primul rând crainic al lui Cristos şi întemeietor al vieţii călugăreşti în Occident, Benedict cu fiii săi spirituali au adus Europei progresul creştin prin cruce, prin carte şi plug". Pentru aceasta, sfântul Benedict este considerat, din 1964, patron protector al Europei.
Unul dintre papii care au urmat stilul său de viaţă modestă a fost papa Grigore cel Mare (590-604), autorul acestei cărţi. A fost şi primul călugăr care a devenit papă, fiind benedictin. Mare apărător al monahismului, el îşi transformă casa părintească de pe Colina Caelius din Roma într-o mănăstire închinată sfântului apostol Andrei, în care-i adăposteşte pe călugării benedictini alungaţi din mănăstirea Monte Cassino de către longobarzii care încercau să cucerească Peninsula Italică. Grigore însuşi se retrage aici dorind să rămână un simplu călugăr benedictin. După multe secole, Mănăstirea "Sf. Andrei" va fi dedicată celui care a întemeiat-o, sfântul Grigore (Mănăstirea "Sf. Grigore cel Mare de pe Caelio").
Mare reformator al vieţii spirituale din timpul său, papa Grigore I cel Mare a scris, printre alte lucrări, şi "Cartea regulii pastorale", adresată preoţilor, în care vorbeşte despre cumpătarea prin asceză.
Partea a doua a acestui volum cuprinde celebra Regulă benedictină, prezentată în 73 de capitole. Ea reprezintă o sinteză a tradiţiilor monastice anterioare, iar firul roşu al acestei Reguli este sfinţirea călugărului prin viaţa comunitară şi prin rugăciune.
Nu trebuie să căutăm în istorie pentru a vedea actualitatea acestui sfânt, ci trebuie să privim la drumul pe care îl străbate acum Biserica; actualul papă şi-a ales numele Benedict, şi odată cu acest nume, şi spiritul dialogului şi al deschiderii, cu care îşi va împlini misiunea de păstor pentru care a fost aşezat pe scaunul lui Petru.
Traducerea a fost realizată de surorile benedictine din Mănăstirea "Maica Unităţii" din Viişoara - Piatra Neamţ, care urmează îndeaproape faimoasa Regulă benedictină, conform căreia viaţa din mănăstire este stabilită ca într-o familie, astfel încât abatele este tratat ca un părinte spiritual, iar călugării ca fraţi. Călugărul benedictin îl caută pe Dumnezeu şi răspândeşte pacea prin rugăciune şi muncă (de aici faimosul dicton "ora et labora" - "roagă-te şi munceşte").
Benedict s-a născut (480) în Nursia (Norcia, Umbria) ca fiul unui om bogat. El a început împreună cu fratele său să ducă o viaţă sfântă, plină de rugăciune şi de asceză. Li s-a alăturat şi sora lor, Scolastica. A murit în anul 547. Întemeierea Ordinului Benedictin şi reformarea tradiţiilor monastice anterioare existente în Occident i-au meritat supranumele de părintele monahismului occidental. A avut o viaţă trăită în strălucirea adevărului, şi nu în luminile colorate ale politeţii şi ale conformismului.
Papa Paul al VI-lea l-a caracterizat astfel: "Făuritor al unităţii, maestru al civilizaţiei, în primul rând crainic al lui Cristos şi întemeietor al vieţii călugăreşti în Occident, Benedict cu fiii săi spirituali au adus Europei progresul creştin prin cruce, prin carte şi plug". Pentru aceasta, sfântul Benedict este considerat, din 1964, patron protector al Europei.
Unul dintre papii care au urmat stilul său de viaţă modestă a fost papa Grigore cel Mare (590-604), autorul acestei cărţi. A fost şi primul călugăr care a devenit papă, fiind benedictin. Mare apărător al monahismului, el îşi transformă casa părintească de pe Colina Caelius din Roma într-o mănăstire închinată sfântului apostol Andrei, în care-i adăposteşte pe călugării benedictini alungaţi din mănăstirea Monte Cassino de către longobarzii care încercau să cucerească Peninsula Italică. Grigore însuşi se retrage aici dorind să rămână un simplu călugăr benedictin. După multe secole, Mănăstirea "Sf. Andrei" va fi dedicată celui care a întemeiat-o, sfântul Grigore (Mănăstirea "Sf. Grigore cel Mare de pe Caelio").
Mare reformator al vieţii spirituale din timpul său, papa Grigore I cel Mare a scris, printre alte lucrări, şi "Cartea regulii pastorale", adresată preoţilor, în care vorbeşte despre cumpătarea prin asceză.
Partea a doua a acestui volum cuprinde celebra Regulă benedictină, prezentată în 73 de capitole. Ea reprezintă o sinteză a tradiţiilor monastice anterioare, iar firul roşu al acestei Reguli este sfinţirea călugărului prin viaţa comunitară şi prin rugăciune.
Nu trebuie să căutăm în istorie pentru a vedea actualitatea acestui sfânt, ci trebuie să privim la drumul pe care îl străbate acum Biserica; actualul papă şi-a ales numele Benedict, şi odată cu acest nume, şi spiritul dialogului şi al deschiderii, cu care îşi va împlini misiunea de păstor pentru care a fost aşezat pe scaunul lui Petru.
Andrei
Dumitrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu